Maandag 24 mei zijn wij niet geopend i.v.m. 2e pinksterdag. Dinsdag 25 mei staan we weer voor je klaar!

sales@cow.nl

+31 (0)38 - 203 8300

Promoties spelen belangrijke rol in aankoopproces

Promoties spelen belangrijke rol in aankoopproces

Promoties spelen belangrijke rol in aankoopproces

Gratis producten, extraatjes, premiums, korting… Uit onderzoek blijkt dat promoties een ontzettend belangrijke rol spelen in de aankoopbeslissing. Het Belgische onderzoeksbureau AQRate deed onlangs onderzoek naar de invloed die promoties hebben op het aankoopproces. Daaruit blijkt dat 33% van de consumenten de aankoopbeslissing zeker laat beïnvloeden door promoties. Bij 63% is dit waarschijnlijk het geval.

Promoties zijn volgens de resultaten van het onderzoek van AQRate, het meest effectieve element dat het aankoopproces beïnvloedt. Vlak onder dit element staat het aspect ‘vertrouwen in bekende merken’. Vertrouwen in een merk is voor 34% van de consumenten zeker een reden om een aankoop te doen. Voor 53% is dit waarschijnlijk een reden voor een aankoop. Dat zag ook bijvoorbeeld het merk Maaza, gespecialiseerd in vruchtensappen. Het merk gaf op de Huishoudbeurs bij aankoop van een bepaald aantal pakken sap bedrukte tasjes weg.

Het op twee na belangrijkste aspect dat de aankoopbeslissing beïnvloedt, is productkwaliteit. Promotie werkt volgens het onderzoek het best voor een product (of merk) dat bekendstaat om kwaliteit. Opvallend was dat tijdens het onderzoek de objectieve, rationele aspecten duidelijk minder werden genoemd. Denk hierbij aan prijsvergelijkingen, artikelen in de media en uitslagen van producttesten. Deze blijken dan ook minder belangrijk in de aankoopbeslissing dan de emotionele aspecten die hierboven zijn genoemd.

Het lonende aspect van promoties en de persoonlijke opinie staan in het aankoopproces boven de rationele overwegingen. Promoties zijn in te zetten op veel diverse manieren, zoals het weggeven van tasjes om te zorgen dat er meer producten worden afgenomen, wat Maaza deed. Promoties kunnen  ingezet worden om specifiek de afnameaantallen te verhogen, maar ook om bijvoorbeeld de verkoop van een bepaald product te stimuleren. Dit kan door bij aankoop van het betreffende actieproduct een handig, bijpassend product weg te geven. Bijvoorbeeld een powerbank bij aankoop van een bepaalde telefoon of zonnebrand bij aankoop van een specifiek zomerproduct, zoals een hangmat.

Het hele artikel lezen? Dat kan op Promz.be!

Inspiratie nodig voor een toffe promotionele actie? Laat het ons weten! Wij staan te popelen om met je mee te denken.

Advies nodig?

 

Geschenken

Direct contact

T: +31 (0)38 - 203 8300
E: sales@cow.nl

Offerte nodig?