“Inkopen op een buitenlandse website lijkt zo aantrekkelijk, want dat is vaak goedkoop. Maar hebben mensen ook enig idee waaróm dat zo goedkoop is?” vraagt directeur van the COW company Lex van den Bosch zich af. Wereldwijd worden online tegenwoordig immens veel producten aangeboden. Ook onveilige producten. Het zijn zoveel producten dat lang niet alles gecontroleerd kan worden. Om meer toezicht te kunnen houden op het online productaanbod, zet de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een nieuw instrument in.
Controle vandaag de dag
Dat toezicht houden op het aanbod op internet bijna onmogelijk is geworden, komt doordat dit aanbod enorm groot is geworden. Maar ook het feit dat er niet handhavend kan worden opgetreden tegen aanbieders buiten de Europese Unie, heeft hierin een groot aandeel. En dat terwijl webshops buiten de EU juist enorm populair zijn. “Maar Chinese aanbieders houden geen rekening met verstikkende onderdelen van speelgoed of brandbare stoffen in opladers,” waarschuwt Van den Bosch. Op dit moment bekijken inspecteurs het productaanbod in verschillende branches. “Bij twijfel of het product aan wet- en regelgeving voldoet, wordt een monster besteld,” voegt Matine Lohues, senior inspecteur en projectleider Toezicht op internethandel, toe. Productgroepen en aanbieders met een groot risico op verboden producten, worden gecontroleerd.
Webscrapers en zoekscripts
De zogeheten webscrapers, een nieuwe tool voor de NVWA, helpen inspecteurs het internet af te struinen en brengen geautomatiseerd het aanbod in kaart. “Deze tool is bijvoorbeeld handig wanneer we willen kijken of een verboden product nog te koop is en bij wie,” licht Lohues toe. Daarnaast leert Marktplaats de NVWA om bepaalde zoekscripts in te stellen. “Wanneer zo’n zoekscript veel verboden producten oplevert, bespreken we dat met Marktplaats en kunnen we automatisch ‘foute’ advertenties die aan dit zoekscript voldoen, verwijderen,” laat coördinerend specialistisch inspecteur Spencer Paul weten. Deze samenwerkingen waarbij krachten worden gebundeld, om zo platformen betrouwbaar te houden, wil de NVWA ook met sociale platformen aangaan.
De consument is verantwoordelijk
Lohues: “We doen wat we kunnen, maar tegen aanbieders buiten de EU kunnen we weinig beginnen. Daarom ligt er een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de consument zelf.” Consumenten zijn zich vaak niet bewust van deze verantwoordelijkheid en hun rechten bij bijvoorbeeld een Chinese webwinkel. Daarom neemt de NVWA samen met de Autoriteit Consument en Markt deel aan een landelijke bewustwordingscampagne voor de consument. Deze campagne is geïnitieerd door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het ministerie van EZK zet zich overigens ook in voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven. Van den Bosch: “Een stap in de goede richting als het gaat om een gelijk speelveld in de internationale handel. Van een Nederlands product weet je in elk geval dat het veilig is en je ondersteunt de binnenlandse economie.”
Meer weten? Bekijk het hele artikel op Toezine.