Geef je vanuit een bedrijf promotionele producten weg aan een relatie, dan gaat het erom zo goed mogelijk te investeren. Het is dan belangrijk dat de waardering lang genoeg blijft. Het codewoord: een zinvol en passend geschenk.
Voor wat hoort wat
Het Nederlandse bedrijfsleven alleen al spendeert jaarlijks 637 miljoen euro aan de zogeheten promotionele producten. Dat blijkt uit onderzoek van de branchevereniging Platform Promotional Products (PPP). Bedrijven die een behoorlijke investering doen in deze producten, willen daar natuurlijk graag iets voor terugzien. Wat bedrijven het liefste terugzien van deze investering, is een langdurige relatie met de klant. Als je het goed doet, is een promotioneel artikel het enige reclamemiddel waar een ontvanger ‘dankjewel’ tegen zegt. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat ontvangers van een zakelijk geschenk het presentje nog lang in bezit houden. Driekwart van deze producten haalt de twee jaar.
Een zinvol geschenk
Is het dan zo dat, wanneer je een relatiegeschenk selecteert, laat bedrukken en uitdeelt, je meteen een duurzame relatie opbouwt en opvalt? Directeur van de PPP Marijke van Hoorne zegt van niet. “Een promotioneel artikel is alleen effectief als je het zinvol inzet. Zoek je iets om weg te geven om je imago te verbeteren, dan wil je niet dat daarna blijkt dat het artikel door kinderhanden is gemaakt of dat het op een andere manier niet aansluit op de bedrijfswaarden.” Wat voor artikelen worden er dan zoal gekozen? Die 637 miljoen euro wordt vooral besteed aan:
- Kleding en textiel (124 miljoen). Hier valt ook bedrijfskleding onder. Daarnaast zijn sportkleding en caps populair
- Elektronica en multimedia (101 miljoen)
- School- en kantoorspullen (97 miljoen)
- Bagage, koffers en reisartikelen (67 miljoen)
- Lifestyle en accessoires (46 miljoen)
Hip is effectief, maar wat is hip?
Naast dat het product moet passen bij de bedrijfswaarden, wordt het vaak belangrijk gevonden om een product te hebben dat hip is, dat in het middelpunt van de belangstelling staat. Wat is dan hip? Vandaag de dag is duurzaamheid daarin een belangrijk punt. Van Hoorne: “Neem bijvoorbeeld waterflesjes met bedrijfslogo. Een populair item omdat water gezond is en je zo’n flesje gemakkelijk meegeeft. Maar nu staat plastic onder druk. De branche komt daarom met alternatieven, zoals duurzame flessen die je vaker kunt gebruiken of die gemaakt zijn van afbreekbaar materiaal.”
Bron: De Ondernemer, 2019
Het hele artikel lezen? Dat vindt u hier!