Dat er in een jaar alleen in Nederland al 637 miljoen euro wordt gespendeerd aan promotionele producten werd eind augustus duidelijk. Daarmee staat Nederland in de Top 10 Europese landen die het meest spenderen aan deze producten. Deze Top 10 bezet, met een totale jaarlijkse investering van 12 miljard euro, 80% van de totale uitgaven aan promotionele producten in Europa. Wat maakt een promotioneel product nu precies zo aantrekkelijk, waardoor de uitgaven hieraan stijgen?
“Tegenwoordig willen mensen graag iets wat ze kunnen beleven met meerdere zintuigen”, merkt Michael Freter, directeur van de Promotional Product Service Intitute (PSI), op. Promotionele producten kunnen dat waarmaken; ze zijn zichtbaar, tastbaar en sommige kun je zelfs proeven of ruiken. Uit onderzoek blijkt bovendien dat promotionele producten maken dat ontvangers het bedrijf van de afzender zouden aanraden. 78% van de ontvangers geeft aan hiertoe bereid te zijn bij het ontvangen van een promotioneel product. Daar zit echter wel een voorwaarde aan: het product moet van goede kwaliteit zijn. Een product van mindere kwaliteit werkt juist averechts. Hoe dan ook onthoudt 84% van de ontvangers de bedrijfsnaam van de afzender bij het krijgen van zo’n product.
Daarnaast hebben promotionele producten, in tegenstelling tot traditionele reclame:
- een groot bereik (89% meer);
- de eigenschap dat ze een diepe relatie opbouwen tussen bedrijf en ontvanger;
- een veel langer effect (gemiddeld langer dan een jaar)
In de Top 10 Europese landen die het meest uitgeven aan promotionele producten staat Nederland op de zevende plek. Aan kop gaat Duitsland, gevolgd door Groot-Brittannië. Frankrijk neemt hier een derde plek in. In totaal spendeert de Europese Top 10 elk jaar een kleine 12 miljard aan promotionele producten. Gemiddeld geven bedrijven in deze landen jaarlijks 62 euro per medewerker uit. Deze bedragen gaan vooral op aan kleding en textielproducten. Ook elektronica en multimedia doen het goed. Daarna komen de kantoorartikelen.
Het hele onderzoeksrapport lezen? Dat vindt u hier!
Bron: PSI, Promotional Item Market Europe 2019