Er is meer en meer vraag naar promotionele producten gemaakt in Europa zelf. Bekend werd al dat promotionele producten steeds populairder worden in Europa, maar nieuw is dat inkopers het liefst zien dat deze producten ook in Europa geproduceerd zijn. Uit onderzoek blijkt dat veel inkopers meer promotionele producten verwachten in te gaan kopen die ‘made in Europe’ zijn, in plaats van het Verre Oosten.
Voordelig en duurzaam
Deze verschuiving naar producten ‘made in Europe’ heeft meerdere redenen. Inkopers geven vooral aan dat dit te maken heeft met stijgende (loon)kosten in China, maar ook duurzaamheid speelt een grote rol. In het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen verkiezen veel inkopers een product dat niet uit het Verre Oosten hoeft te komen. Het vermindert de CO2 footprint. Daarnaast kunnen er op deze manier snellere levertijden worden gerealiseerd. Deze verschuiving zien we bij the COW company als een prachtige ontwikkeling, vooral in het kader van compliance; het risico op onveilige of verboden producten wordt met deze ontwikkeling enorm ingeperkt.
In eigen land
Landen als Groot-Brittannië zien zelfs veel voordeel in het inkopen van producten in eigen land. De voornaamste reden die gegeven wordt voor het inkopen in eigen land, is het steunen van de eigen economie. Inkopen in eigen land wordt daarnaast vooral praktisch gevonden; de snellere levertijden en makkelijkere communicatie door kortere lijntjes maken dit aantrekkelijk. Ook kunnen bedrijven op deze manier meer service en flexibiliteit bieden. Ook ‘made in Germany’ wordt steeds meer een begrip.
Bron: PromZ
Het originele artikel van PromZ lezen? Dat vindt u hier!