Er worden al eeuwenlang artikelen weggeven als promotioneel product. Pas sinds de industriële revolutie worden promotionele producten in grote hoeveelheden vervaardigd. Sindsdien is de populariteit van het relatiegeschenk blijven toenemen. Waarom zou je kiezen voor het uitdelen van relatiegeschenken? Daarvoor zijn diverse goede redenen te bedenken! Wij zetten ze hier voor je uiteen.
De kracht van de herhaling
Inmiddels heeft 90% van de mensen een relatiegeschenk in het bezit, zo blijkt uit onderzoek van de German Promotional Product Assocciation (GWW). Al deze mensen gebruiken het relatiegeschenk dat zij hebben ontvangen gemiddeld één keer per dag en meer dan de helft van de respondenten kon zich de onderneming die het geschenk had gegeven herinneren. Dit laatste is uiteraard niet verwonderlijk gezien het feit dat zij bij gebruik telkens het merk of logo van de gever zien.
Verandering van merk
Na het ontvangen van bepaalde producten zijn veel personen zelfs bereid van merk te veranderen. De British Promotional Merchandise Association (BMPA) deed hier onderzoek naar. Vrijwel de helft van hun respondenten zou na het ontvangen van een keukenaccessoire voortaan een ander merk aanschaffen. Wellicht komt dit doordat bij het gebruik van relatiegeschenken de ontvangers zich de gever twee keer zo vaak kunnen herinneren dan na het zien van een tv-spot of radioreclame.
Vers in het geheugen
Ruim 75% van de ondervraagden in een onderzoek van de Promotional Products Association International (PPAI) kon zich na twee jaar nog herinneren van welk bedrijf hij een relatiegeschenk had ontvangen en wat de boodschap was. Ontvangers leken voornamelijk gebruik te maken van kalenders en andere nuttige producten. Uit geen enkel onderzoek bleek overigens dat het weggeven van relatiegeschenken geldverspilling was geweest.