Nu het economisch gezien weer beter gaat zijn we ook steeds meer bereid om verder te kijken dan ons eigen bedrijf. Steeds meer bedrijven hechten waarde aan een verantwoorde totstandkoming van hun relatiegeschenken. Velen termen worden er gebruikt als MVO, People Planet Profit en social compliance. De basis gedachte is hetzelfde. Het product moet op een verantwoorde manier worden gemaakt. Verantwoord voor het milieu en ook voor de mensen die uw producten produceren. Waarschijnlijk is er bij u in het bedrijf ook een ontwikkeling gaande dat u meer wil weten over de producten die u inkoopt, vragen uw klanten er inmiddels naar of hebben ze hun eisen. Ook de consument maakt een steeds bewustere keuze.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Een goede leverancier van promotionele producten is tegenwoordig bezig met het leveren van verantwoorde relatiegeschenken en premiums. Hij vraagt door bij een leverancier over arbeidsomstandigheden in zijn fabriek en checkt de werkelijke situatie. Werkt de leveranciers maatschappelijk verantwoord, houdt hij rekening houden met social compliance en werken ze volgens erkende standaarden. Zijn de salarissen conform de locale wet- en regelgeving en hoeven arbeiders niet structureel over te werken. Wat gebeurt er met het afval en hoe veilig is de werkplek. Wordt er verantwoord met grondstoffen omgegaan en zijn die recyclebaar.
Uiteraard is kinderarbeid uit den boze. Bij het sourcen van nieuwe leveranciers en bij bestaande leveranciers spelen de antwoorden op dit soort vragen een belangrijk rol. Ook dit onderdeel is een belangrijk aspect in het gehele proces en zit vanaf het begin in het systeem verweven.
Erkende standaarden
Natuurlijk kan uw product nog goedkoper geleverd worden. Maar het zal ten koste gaan van mensen of milieu. Er zijn onafhankelijke certificeringsbureaus of organisaties die checken hoe een fabriek produceert. Hele grote ondernemingen als Disney en Coca Cola hebben hun eigen maatstaven.
Sedex en BSCI zijn onafhankelijke initiatieven en hebben hun eigen richtlijnen opgesteld. ISO 26000 is een van de recentere richtlijn en SA 8000 is al weer wat langer bekend. Deze richtlijnen zijn belangrijk bij de keuze voor de juiste leverancier.
CSR gecertificeerd
Als één van de eerste leveranciers van promotionele producten zijn wij in 2016 CSR gecertificeerd. Hiervoor zijn wij als lid van de overkoepelende organisatie voor de promotionele branche getoetst door een extern bureau. Wij hanteren een Code of Conduct waar fabrieken aan moeten voldoen.
Onze leveranciers onderschrijven deze Code of Conduct. In dit document staan belangrijke voorwaarden omschreven, zoals werkomstandigheden. Hiermee sluiten we kinderarbeid, gedwongen arbeid, discriminatie en slechte werkomstandigheden uit.